Leren met iPad

Onze school wil goed en uitdagend onderwijs bieden, nu én in de toekomst. Om deze reden wil de school ook up to date blijven als het gaat om nieuwe ontwikkelingen die een link hebben met het onderwijs. Een van de ontwikkelingen is de steeds verder gaande digitalisering. De verwachting is dat we de komende jaren leerlingen gaan opleiden voor beroepen die nu nog niet bestaan. De toenemende digitalisering zal het onderwijs erg veranderen en biedt kansen en mogelijkheden.

Om hierop aan te sluiten maken we gebruik van een iPad in de lessen in leerjaar 2 Basis, Kader en Mavo. Met behulp van de iPad willen we meer maatwerk kunnen bieden aan leerlingen; dit noemen we ook wel 'differentiëren'. In de lessen willen we bij elke leerling zoveel mogelijk aansluiten op waar iemand zit in zijn/haar leerproces. Een iPad is hier een geschikt middel voor omdat je snel kan meten waar iemand zit in zijn/haar leerproces. Ook is het door het gebruik van de iPad mogelijk verschillende opdrachten aan te bieden. We kijken tegelijkertijd ook naar het effect van het gebruik van een iPad op de motivatie en eigenaarschap van het leerproces bij leerlingen. Naast het gebruik van de iPad blijven we ook ''gewoon'' boeken gebruiken. We geloven in een goede mix van leermiddelen.

De ervaringen van docenten, ouders en leerlingen nemen we de komende jaren mee om op een verantwoorde manier ons onderwijs van deze tijd te laten zijn, zonder daarbij sterke ‘traditionele’ vormen van onderwijs overboord te zetten.